سه‌شنبه 29 بهمن 1387 ساعت 03:18 ب.ظ

دوستی از ناروی
سه شنبه 29 بهمن ماه سال 1387 ساعت 2:53 PM

چرا خواسته اید به سوال من مستقیما جواب نمی دهید؟ بگو ببینم که شما در مورد اینکه اسلام و خرافات عقیدتی مانع توسعه می شود چی می گویید؟


ما فقط شنیده ایم که گفته اند خرافات به اصطلاح عقیدتی ( یا اسلامی به گفته شما )  جلو توسعه را می گیرد. ما نیز اموخته ایم که  این چنین فکر کنیم و یا چنین فکری را باور کنیم. جدا ازان خود هیچ کاری نکرده ایم که ببنیم چه خرافاتی و چگونه جلو چه توسعه ی را می گیرد. اگر در قالب اسلام سنتی فکر کنیم نیز ما هیچ  تحقیقی در این زمینه نداشته ایم که چگونه برخی باورهای مذهبی- سنتی باعث شده است که جامعه ی ما توسعه نیابد.  دراین مورد ، نوشته ای از سخیداد هاتف  را نیز برای تان توصیه می کنم .

انچه ما در جامعه ی خود نداشته ایم  کار جدی تحقیقاتی برای ازمودن  پندار ها و اندیشه های سیاسی  است که بیشترینه به بیانیه های سیاسی می مانند تا یافته های  جست و جوی  علمی .  در مورد تحقیقات اسلامی نیز بخشی عظیمی از کار های دانشمندان اسلامی  ما کارهای تیوریک-تیولوژیک بوده است  و به  ندرت می توان کاری جدیی در زمینه مطالعات اسلامی به عنوان موضوع اجتماعی در میان کارهای که تا حال صورت گرفته پیدا کرد. بطور مشخص ، کارهای در زمینه اسلام شناسی در ایران و خاور میانه صورت گرفته در کل بحث های کلامی و تیولوژیک در اسلام و تفسیر از اسلام است  نه تحقیقات اسلامی در منطقه که  نقش اسلام در زندگی عمومی و شخصی و رابطه ان با مسایل مثل توسعه را مورد بررسی قرار داده باشد.

در ایران ، که با داشتن کسانی مثل داکتر عبدالکریم  سروش  فکر می کنم یکی از مهم ترین پایگاه روشنفکری دینی قرار گرفته  ، تحقیقات اسلامی هیچگاهی به شکل تحقیقات اجتماعی در نیامده است. روشنفکری دینی ایران با همه کارهای که در حوزه های کلامی و تیولوژیک کرده  یک قدم هم  در  راستای تحقیقات مذهبی به عنوان یک سوژه تحقیقی اجتماعی بر نداشته است. روشنفکری دینی در ایران  بیشتر مصروف  دادن تفسیر های جدید از دین   در مواجهه با تفسیر نهاد حاکم سیاسی –دینی بوده است  تا بررسی  جایگاه دین در جامعه ی ایران. ازینرو روشنفکری دینی در ایران را می توان بیشتر به شکل یک اپوزیسیون سیاسی شناخت  که در برابر گفتمان  و نیروهای حاکم سیاسی شکل گرفته است  و مشغول تفسیر و تحلیل متون دینی بوده است تا تحقیقات اجتماعی تحت تاثیر نهاد مذهب در جامعه ای  توده ایران. 

ازینرو ، تا وقتی ما نتوانسته ایم به رابطه اسلام و توسعه به مثابه یک پروژه تحقیقاتی اجتماعی روی بیاوریم  ، باید به درستی این پندار شک کنیم. این بود پاسخ کوتاه من .

 

پیروز باشید

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo